Az ajándékozás egyértelműnek és mindennapos dolognak számít a mai társadalomban. Talán éppen ezért meglepő az a tény, hogy az egyik legtöbbet tanulmányozott társadalmi viselkedésforma és igen sok társadalomtudóst foglalkoztat ez a dolog. Az ajándékozás egyidős az emberiséggel. Már a legkorábbi civilizációk is ajándékoztak. Igaz, ők az isteneiknek vittek főleg ajándékot és cserében bő termést, gazdagságot reméltek. Később szokássá vált az uralkodót vagy a törzsi vezetőket is megajándékozni.
Az ajándékozást tekinthetjük egyfajta cserekereskedelemnek is egyes kultúrákban. Ma már ajándékot a szeretteinknek, barátainknak adunk és tőlük kapunk cserébe mi is különböző meglepetést. A rengeteg tanulmányra azért volt és van a mai napig is szükség, mert amint kiderült, az ajándékozás tulajdonképpen a társadalom alappillérét képezi. Az ajándékozással nemcsak a szeretetünket és az odaadásunkat fejezzük ki a másik személy felé.
Egyféle hatalmi szimbólum is, amit főleg az ajándék értéke fejez ki. Ugyanakkor, bizonyos elkötelezettséget is jelent az ajándékot kapó fél számára, hiszen viszonozni kell valamilyen módon azt, de ezek csak a kutatók számára fontos dolgok. Valójában az emberek azért lepik meg egymást különböző dolgokkal, hogy örömet szerezzenek a másik félnek. Nyilván előfordul, hogy ezért várnak is valamit cserébe, de ez nem minden esetben jellemző.
Egyes ajándéknak jelzés értéke is van. Például régen hazánkban is szokás volt, hogy a leányok bokrétákkal lepték meg a legényeket. A bokréták típusai jelezték a legények számára, hogy van esélyük az illető lánynál vagy nincs. Ha egy legény több bokrétát is kapott, akkor azzal jelezte a kiszemelt lánynak, hogy ő a befutó, hogy az ő bokrétáját a kalapja elejére tűzte. Ma már ez a szokás kihalt.
De a szerelmi ajándékoknak még ma is nagy a jelentősége. A párok ezzel is kifejezhetik érzéseiket egymás iránt. Az ajándékozásnak azonban nagyon sok formája van. Egymás kölcsönös megajándékozása mellett, létezik az úgynevezett protokoll ajándék fogalma is. Ezzel az üzletfelek lepik meg egymást, egy-egy hivatalos látogatás alkalmával. A céges ajándékoknak is nagy szerepük van.
A főnök ezzel kifejezheti háláját a jól végzett munka iránt. Ugyanakkor ez motiválást is jelent a dolgozóknak, hogy jobban teljesítsenek. A kereskedelemben is jól ismert az ajándékozás fogalma. A kereskedők apró figyelmességgel kedveskednek a hűséges vásárlóknak. Ezt a multik is átvették és különböző ajándéktárgyakat csatolnak egy-egy termék mellé, ezzel buzdítják vásárlásra a vevőket.